Logo

Täta samarbeten, skarpa idéer och verkligt värde. Inget brus. Bara kommunikation som flyttar människor och varumärken framåt.

Abba

Möjligheten
Sedan starten 1838 har Abba Seafood tagit hand om det bästa från havet och skapat smaker och måltidsupplevelser som blivit en självklar del av både vardag och fest. Med varumärkesessensen Havets bästa, utvecklad av våra vänner på Silver, har Abba arbetat målinriktat framåt för att etablera en position som ett modernt, hållbart sjömatsvarumärke. Man har gjort det bra, men något har saknats på vägen. Det fanns ingen tydlig röd tråd som kunde skapa den naturliga bryggan mellan varumärkets essens och kommunikationen. Tillsammans med Silver vann vi pitchen för helhetsuppdraget hösten 2023. Nu var det dags att laga hålen i det här nätet.


Utvecklingen
Med Havets bästa som utgångspunkt kunde vi rita upp strategin för hur vi dels skulle kunna höja den emotionella nivån, dels driva konvertering i en och samma plattform. Kunde vi koppla det till något bredare? Någonstans här fann vi vägen framåt – och det handlade om något så mänskligt som längtan. Längtan efter stunderna vid havet, längtan efter långa middagar med vänner, längtan efter alla högtider men också längtan efter en enklare vardag, en god och nyttig familjemiddag som blir klar på ett ögonblick utan att behöva ta omvägen via femtielva olika moment. Konceptet ”Stunder av längtan” blev lösningen som fungerar både på emotionell nivå och taktisk. För att längtan är universellt, oavsett om det handlar om att längta bort till en ö i skärgården eller bara längta efter att testa en ny sillsmak som råkar stå framför dig på butikshyllan.

Abba Bild2
Abba Bild3Abba Bild4
Abba casebild OOH

More Work

Smekab Citylife